Sveiki,
Nusprendziau pasidalinti savo kuriniu – Flying Wing (skraidantis sparnas). Nera cia nieko naujo ar neiprasto, tiesiog norejau padaryti savo. Taigi, daug bandymu, daug putos, daug laiko. Bet svarbiausiai, kad yra rezultatas. Norejau padaryti vieno dydzio modeli, bet kad galetu naudoti skirtingu dydziu (ir svoriu) akumuliatorius, bei kita elektro iranga. Kolkas isbandyti du irangos kompektu tipai. Abu pasiteisino 100%. Taigi manau, kad man pavyko isspresti sau uzduota uzdavini.
Uzsienyje tokie modeliai daznai naudojami apmokyti naujus pilotus. Taip yra todel, kad toks modelis gaunasi labai tvirtas. Isbandziau tai prakstiskai. Skrendant vertikaliai i zeme puse “gazo” greiciu, po smugio lektuvas atsoka, pora kartu apsivercia ore ir viskas. Paimam lektuva ir metam vel I ora. Zinoma tai priklauso nuo daug ko, visu pirma nuo to kokia “jegaine” imontuota i modeli (nes puse “gazo” gali labai skirtis), nuo zemes pavirsiaus tipo, bei tam tikro kampo kurio trenkiasi lektuvas i zeme. Bet kad ir kaip bebutu tvirtas daiktas, vistiek yra galimybe ji sulauzyti. Taip ir su siuo lektuvo modeliu.
Uzteks “sausos” kalbos, reiktu pakalbet apie konkrecius dalykus. Taigi, modelio dydi pasirinkau neatsitiktinai, bet del to, kad tai jau pakankamai didelis modelis (kaip skraidanciam sparnui), kad galetu imontuoti labai galinga motora bei akumuliatoriu. Ir todel kad toks modelis labai lengvai telpa i betkokio automobilio bagazine. Taigi, pasirinktas dydis (bendras sparno mostas – wingspan) yra 90cm. (neskaitant “FIN’s” – sparnu galai, vertikalus stabilizatoriai). Kaip minejau anksciau, modelis isbandytas su dviem skritingom elektro sistemomis. Pirma sistema “biudzetine”. Antra sistema galingesne – daugiau greicio/galios.
“Biudzetine” sistema sudaro:
• Turnigy akumuliatorius 1600mAh 3 celių 20c
• TURNIGY Bell 2409 1600kv Outrunner
• Pentium Mystery 30A (max 40A)
• Turnigy Micro servo mechanizmas 16g/2.7kg/0.12sec
Pagrindis skirtumas tarp “biudzetines” sistemos bei galingesnes sistemos yra variklis, bei akumuliatorius. Taciau galingesnei sistemai reikia ir galingesio greicio reguliatoriaus. Taigi “galingesne sistema” sudaro:
• Rhino 2350mAh 4S1P 20C
• Himodel 2217/06 1500KV
• 60A Hobbyking greičio reguliatorius
• TURNIGY 3A UBEC w/ Noise Reduction
• Turnigy Micro servo mechanizmas 16g/2.7kg/0.12sec
Taigi, kaip matosi is pagrindiniu komponentu, galima suprasti kodel pirma sistema vadinama “biudzetine”.
Sistemos skiriasi savo galingumu. Biudzeine sistema “isspaudzia” 300w prie 28A. Galingesne sistema 608W prie 39A. Abi sistemos naudoja toki pat propeleri – 7x6.
Taigi, laikas pamatyti, apie kas as cia tiek prirasiau ir pateikiu brezinukus:
Pateikti brezinukai yra skirti 4S arba sunkesniem 3S akumuliatoriams.
Cia pateiktas 3S varinatas (“biudzetinis”).
Taigi, viskas tampa aiskiau

. Pateikti breziniai idealiai tinka auksciau nurodytiems komplektukams. Taciau galite naudoti savo turimus varikliukus, akumuliatorius, tik jau turetumet atsizvelgti kur bus svorio centras. O tai padaryti reikia konstruojant modeli. Taciau isnagrineje svorius pateiktu sistemu, ir savo, galite mazdaug nuspeti ar svorio centras bus kur ir turi buti ar ne. Aisku, jei svorio centras nesigauna norimoje vietoje, visada galima prideti svorio i prieki ar i gala (kur jo truksta). Kadangi gali skirtis naudojami varikliukai, o su jausi kartu ir propeleriai, prasau atsizvelgti i tai ispjaustant vietas varikliui ir propeleriui. Nebutinai ispjauti tokio dydzio “skyle” propeleriui kokia nurodyta brezinyje, jeigu jus naudosit mazesnio diametro propeleri. Tas pats ir su varikliuku, nebutina pjaut pagal nurodytus matmenis – tiesiog pjaukit tokio dydzio kokio jums reikia.
Kadangi jau issipleciau apie techninius dalykus, noreciau parodyti surinkimo instrukcija, tada viskas taps zymiai aiskiau ir jei klis klausimu galesit uzduoti – atsakysiu

.
Noriu atsiprasyti, kad nuotraukos bus nespalvotos. Dirbau prie labai prasto apsvietimo foto aparatui. Bei fotkinta su paprasta “muiline”. Kad ir kiek bandziau redaguoti, nieko nesigavo su spalvom. Tad nusprendziau padaryti juodai baltas (taip bent jau pasidave redagavimui).
Taigi, paimam graziai ispjautus sparniukus:
Istraukiam sparna is putos, bei padalinam puta I 2 dalis. To reikia kad surinktume lektuva tiesu:
Kadangi virsutiniu daliu neberikes, jas panaudosim sprano nusvitrinimui/nuvalymui. Atsipjaunam gabaliuka, ir sveiciam:
Nusveitus sudedame ant likusiu apatiniu daliu, bei suklijuojame (apatines dalis):
Pradedam zymejimus. Visu pirma, pasizymim ir nupjaunam plona juostele nuo sparno trailing edge. Tai padarom pagal matmenis is brezinuko. Matuojam nuo leading edge (priekines sparno briaunos):
Galime susibraizyti likusias linijas, pagal kurias vyks tolimesni darbai. Kaip galite pastebeti is siu nuotrauku, mano braizoma vieta elektronikai yra kiek didesne nei nurodyta brezinyje. Taip yra todel, kad bus naudojamas greicio reguliatorius kuris neturi BEC funkcijos, ir BEC prietaisiuka reikes deti salia ESC:
Bet, taip kaip pazymeta auksciau nurodytoj nuotraukoje, pjauti butu negerai, nes lieka labai plona juosta skirianti varkli nuo elektro irangos instaliacijos vietos. Todel nusprendziau kiek pakoreguoti yrangos skyriu:
Kadangi viska nusibraizem, ir zinom kur bus pjaunama, galime tai ir padaryti – ispjauname vieta akumuliatoriui. Kaip matosi is nuotrauku, reikia ispjauti kiaura skyle:
Pjaunam vieta varikliui bei propeleriui:
Kadangi visi pjovimo darbai “kaurai” puta yra baigti, galime siklijuoti abu sparnus. Klijavimui as naudoju kartsus klijus. Aisku tai nera idealus pasirinkimas. Bet apie kliju pliusus ir minusus neissipleskim:
Suklijavus, galime ijspauti ertme elektronikos skyriui. Is pradziu reikia isskaptuoti ertme. Tai darau su spec pagalba. Po to paruosti krastus gofroplastiko ileidimui, tam naudoju paprasta lituokli su nupjautu galu (kad butu plokscias):
Paruosiam dugna, gofroplastikui, bei isspjove tinkamo dydzio plastika - iklijuojam:
Iklijave “dugna” lektuvui, galime isitikinti ar tikrai musu pasirinkta elektronika telpa i savo vietas. Ko gero reiktu sakyti pasitikrinam dar karteli ar tikrai telpa. Nes ta reiktu padaryt dar braizymo stadijoj:
Jei viskas tvarkoje, isimam elektronika, ispjaunam plastiko gabaliuka lektuveo “dangciui”, pasizymime dali kuri darinesis, nes priejimas pakeisti akumulaitoriu reikalingas

, bei iklijuojam i vieta:
Iklijavus dugna bei dangti pastebime kaip sutvirtejo visas lektuvas. Kad sutvirtinti dar labiau reiktu iklijuoti anglini vamzdeli. Tai neleis lektuvui “plasnoti” sparnais. Ispjauname grioveli angliniam vazmdukui. As naudoju ta pati spec. lituokli. Bei iklijuojame i vieta:
Sekantis zingsnis – servo mechanizmu montavimas. Naudojant spec. lituokli isskaptuojam duobes servo mechanizmams. Siame pavyzdyje servo mechanizmai visiskai “palaidoti” Taip jie labiau apsuagomi nuo smugiu. Taciau nebutiniai reikia taip “laidoti” servo mechanizmu. Uztenka juos imontuoti su lyg pavirsiumi. Taip gaunasi paprastesnis tolimesnis apdirbimas. Noriu pamineti, kad pries iklijuojant servo mechanizmus reiktu nustatyti ju centra, nes paskui priejimas bus gan sudetingas:
Servo mechanizmai iklijuoti, centras nustatytas. Galime uzsiimti elevonu “apdirbimu”. Taip taip, elevonu. Taip vadinasi valdymo plokstumos beuodegiuose lektuvuose. Nupjaunam kiek reikia ilgio, nupjaunam kampu, kad turetu kur judeti, ir priklijuojam prie lektuvo. Priklijavimui galima naudoti stipria juosta (kaip matosi siuose nuotraukose), bet paprasciau ir tvarkingiau gaunasi kai klijuojama su ta pacia plevele kuria ruosiames dengti modeli:
Kadangi servo mechanizmai imontuoti gan giliai, o traukes turi pasiekti elevonus, bei laisvai judeti, reikia isskaptuoti jiems duobutes. Tai matosi sioje nuotraukoje:
Velgi, servo mechanizmas “sedi” giliai, o iki pavirsiaus dar geri 5 milimetrai, reikia kaskaip pataisyti, taigi uzklijuojam is likucio ispjauta kvadrateli, nupjaunam likucius ir paslifuojam svtriniu popieriumi:
Sekantis zingsnis – sutvirtinti leading edge (gal priekine briauna lietuviskai ? ) Tam naudoju tinkleli gipskartonio ploksciu siulems sutvirtinti. Kadangi jie jau yra lipnus tai priklijuoti daug bedu nekyla. Zinoma nera tokie lipnus kaip noretusi, todel juos klijuoju su lygintuvu kaitindamas pavirsiu (apie 140 laipsniu pagal celsiju

). Tokiu butu tinklelis prilimpa puikiai:
Lektuvo smaigalys labaiausiai kencia nuo smugiu I zeme, kada grubiau nusileidziama, o gal kai zaidziama kontaktines kovas. Taigi, ji reiktu kaskaip sustiprinti. Tam as panaudoju karstus klijus. Isspaudziam didesni kiek karstu kliju , ir su putos likuciais graziai uztepliojam (kaip margarina ant batono

) ir gaunasi kaskas panasaus (leiskite sukieteti, ir pamatysite kokio stiprumo igauna smaigalys):
Taigi visas “purvinausias” darbas atliktas. Nusluojame stala ir galime pradeti “aprengineti”. Tam galima naudoti skirtingas medziagas, bet as rekomenduociau specialia lektuvams dengti skirta plevele. Su ja maziausiai vargo, ir prilimpa be jokiu kitokiu priedu. Galima klijuoti su spalvota lipnia juosta. Bet sita juosta nenori kibti prie finfoam’o putos. Kad prikibdyti jums reikes purskiamu kliju. Kiek teko ieskoti, lietuvoj radau vieninteliam ermitaze, bizon gamintojo. Pasirode gan brangus (apie 25 litus 200ml). Ju uztektu dviems modeliams. Todel manau kad geriausiai dengti su tam skirta plevele.
Pleveles tokiam lektuvui reikia apie 2 metrus. Bet jei noresite ivairesniu spalvu reikes daugiau. Pasirinkite kuo ryskesnes spalvas. Nes sitie lektuvai gaunas gan greiti, ir labai greit pradingsta danguje

.
Parodysiu kaip as aprenginejau savo sparniuka:
Taigi, isnesiau i geresne sviesa, kad parodyt galutini rezultata:
Kaip matote is nuotrauku, virsutine lektuvo dalis turi bangu ant dangcio, taip yra todel kad perkaitinau gofroplastika klijuodamas plevele. Noredamas padaryti graziai, sugadinau visai. Galejau padaryt nuotrauka su istaisyta klaida, bet norejau kad atkreiptumet demesi, kad plastmasini dangti, “aprengineti” reikia kuo atsargiau (maziau celsiju). Nes plastmase pakaitusi linksta, tai vercia plevele rauskletis.
Na ir paskutine uzduotis – suklijuoti FIN’s, iklijutoti elektronika, iklijuoti varikli, sutrimeriuoti ir I ora

.
Variklio klijavimas is esmes labai paprastas, bet jis turi but teisingoje padetyje - thrust line turi buti nustatytas teisingai. Taigi siame modelyje variklio padetis yra lygi 0

. Tai reiskia kad jokiu pasukimo kampu, variklis stovi tiesiai tiek horizontaliai tiek vertikaliai. Kaip variklio tvirtinimo rema naudoju 3mm faneros gabaliuka.
Tiek visko prirasiau, kad nebezinau ka paminejau ko ne. Jei randate kokiu klausimu, ar pastabu rasykit.
Tadas M.