Autorius: Rusijos federacijos F3A pilotažo čempionas Dmitrijus Zagitovas Iš rusų kalbos vertė Algirdas Ungulaitis
F3A PILOTAŽO TRENIRUOČIŲ METODIKA
Pirmu žingsniu į treniruočių įsisavinimą yra požiūrio į treniruotes pakeitimas. Skirtumas tarp skrydžių savo malonumui ir kryptingų varžybinių treniruočių toks kaip ir kituose sporto šakose. Pradžioje sunku save priversti skraidyti vienodas figūras, skrydis po skrydžio atidirbant tą ar kitą elementą, bet po to viskas sueina į normą ir pripratimą ir nuo to pradedi jausti malonumą. Štai šitas momentas ir yra svarbiausias. Pilotai skirstomi į talentingus, tokius kaip Kaizeris, Karje, Silvestri, Paužuolis, ir darboholikus. Bet tai nereiškia , kad talentingi nesitreniruoja, jie taip pat daug dirba, ir jei jūs nesate talentingas jums teks dirbti dvigubai, ir dirbti taip, kad net pradės pykinti ir norėsis išmesti pultą, dėl to, kad nesimato greito ir apčiuopiamo rezultato ir matomo progreso. Tai antras labai svarbus momentas,-reikia nugalėti save ir tęsti treniruotes. Kiekvienas pilotas treniruojasi pagal savo, labiausiai jam tinkančią metodiką, todėl neįtikinėsiu, kad manoji metodika yra geresnė, gal kas nors iš to pasisems žinių. Ir taip, - nuo ko pradėti: Klasikiniame pilotaže yra trys pagrindiniai punktai, tai atstumas, horizontalumas ir vertikalumas. Pirmas ir pagrindinis pratimas, reikalingas suformuoti pradinius įgūdžius tai vertikali dėžutė. Lėktuvas vykdo tiesų vertikalų skrydį vienodu atstumu nuo piloto 150-175 m ir stabiliame aukštyje nuo žemės visu skridimo zonos ilgiu, po to padaręs ketvirtį kilpos kyla vertikaliai aukšty, pakilęs iki skridimo zonos viršutinio taško vėl daro ketvirtį kilpos ir pereina į horizontalų atvirkštinį skrydį, skrenda iki kito skridimo zonos krašto, vėl daro ketvirtį kilpos žemyn, nusileidęs iki reikiamo aukščio dar kartą ketvirtį kilpos ir pereina į normalų horizontalų skrydį. Pabandykite tai padaryti į vieną pusę ir į kitą pusę, skrizdami vienodu greičiu ir vertikalėse ir horizontalėse, pasirodys, kad tai ne taip paprasta kaip atrodo iš pirmo žvilgsnio, ypač esant vėjui. Kai tik pradės sektis, pridėkit prie to elemento pusė statinės kiekviename horizontaliame skrydyje viršutinėje zonoje ir apatinėje zonoje, po dar ir vertikaliose zonose. Ypatingą dėmesį atkreipiant į šokinėjimus darant pusstatines. Jei matote, kad lėktuvas nutolsta nuo jūsų skridimo zonos, trajektoriją koreguokite tik krypties vairu, jokiu būdu ne eleronais, kitaip jūsų horizontalės bus panašios į plaukimą laisvu stiliumi. Nėra galimybės skraidyti lauke skriskite su simuliatorium, kuo daugiau tuo geriau, skraidykite būtent pratimus. Simuliatorius niekada neatstos realaus skrydžio, bet padės susiformuoti valdymo refleksams, patikėkit tai daug sudėtingiau, nei pakabinti lėktuvą ore. Prieš kiekvieną pilotuotoją iškyla klausymas, kaip išdėlioti treniruotes mokantis kompleksą, kai jau išmokta skraidyti horizontaliai ir daug maž gerai – vertikaliai ? Jei mes pažiūrėsim į bet kokį pilotažinį kompleksą, matysim, kad jis susideda iš bazinių elementų, tai tos pačios kilpos, horizontalios ir vertikalios linijos, toliau linijos 45 laipsnių kampu, kilpos ir puskilpės, o taip pat statinės ( su fiksacija ir štoporai). Jei padarytume analizę kiekvienos figūros, ji susidėtų iš mano išvardintų elementų. Žemiau ir išdėstysiu šių elementų įsisavinimą. Antra pamoka: Kai jau išmokom skristi horizontaliai ir vertikaliai pridedam prie treniruotės apsisukimą pusė kubietiškos aštuoniukės su integruota pusė statinės, krašte skridimo zonos. Kaip teisingai atlikti. Lėktuvas pastoviu greičiu ir vienodu atstumu skrenda link kraštinės skridimo zonos, po to daro 5/8 kilpos, atsiranda apverstoje padėtyje diagonalėje, 45 laipsnių kampu skridimo krypčiai, priešingai nei figūros pradžioje, tęsia skrydi šioje diagonalėje, diagonalės viduryje daro pusė statinės ir praskridęs tokį pat atstumą, kuris buvo iki pusstatinės išeina į horizontalų skrydį atlikdamas dar 1/8 kilpos. Į ką reikėtų atkreipti dėmesį darant šią figūrą, tai darbas gazu. Gazas nusiima, kai šiek tiek praeinamas viršutinis kilpos taškas, ir prisideda tuo momentu, kai pradema daryti paskutinė 1/8 kilpos dalis iki horizontalaus skrydžio. Spindulys darant 5/8 kilpos ir spindulys žemėjant diagonalėje iki horizonto (1/8 kilpos ) turi būti vienodi. Pusstatinė daroma lygiai per vidurį diagonalės. Toliau lėktuvas praskrenda iki kito skridimo zonos krašto ir vėl daroma ta pati figūra tik dabar jau kitame krašte. Kai tai atlikti pasidarė paprasta ir figūra gaunasi gerai ir tiksliai, - pasunkinam figūros atlikimą. Pabandykit visa tai atlikti apverstame skrydyje, bet ne nuo krašto skridimo zonos, o nuo centro, t.y. 1/8 kilpos, tada pereinam į kilimą 45 laipsnių kampu, tada pusstatinė ir 5/8 kilpos iki horizontalaus skrydžio. Vėl pasidarė lengva, dar pasunkinam,- viename skridimo zonos gale darom normalią figūrą, tada perėjus į horizontalią per jos vidurį darom pusė statinės ir skrisdami nugariniu skridimu darom tą pačią figūrą nuo antro galo, t.y. 1/8 kilpos, pusė statinės, tada likusi 5/8 kilpos. Pradėję tai atlikinėti nustebsite, kaip kreivai ir šleivai gaunasi, suprasite, kad tai nėra taip paprasta kaip atrodė pradžioje. Trečia pamoka: Pradžioje reikia nustumti kuo toliau norą atlikti visą kompleksą iš karto. Aš darau komplekso analizę ir sudarau kelis mažus kompleksiukus kuriuos galima skristi uždaru ratu ir kurie sudaryti iš 4-5 figūrų. Tokiu būdu nekyla figūrų atsiminimo problemų ir tuo pačiu nereikalingas padėjėjas. Tokių mini kompleksiukų galima sudaryti daug atsižvelgiant į komplekso sudėtingumą, tik reikėtų atkreipti dėmesį į vėjo kryptį. Taip žingsnis po žingsnio jūs tobulinsite skridimo techniką, taip pat reikėtų vieną treniruotę atlikti skrendant kelias komplekso figūras iš eilės. Sakykim šiandien darom kelis skrydžius su 5 figūrom iš komplekso, kitus 4- 5 skrydžius darom sujungdami dvi komplekso figūras. Kitą treniruotę kelis skrydžius darom 6 komplekso figūras ir vėl 4-5 skrydžiai figūrų sujungimas.ir taip toliau kol bus suskristos visos figūros. Tokia mano schema padės išvengti nuobodybės, o ir figūrų sujungimo variantų galima sugalvoti labai daug. Vėl pasikartosiu, lengva nebus, bet pamatysit, kad su kiekvienu skrydžiu jūs darote progresą.
Sėkmės treniruojanti. Sekančiame straipsnyje panagrinėsim P 11 komplekso atlikimą
|